تابش:

تصويب بودجه چنددوازدهم زيبنده نيست

محمدرضا تابش عضو کميسيون تلفيق بودجه با بيان اين‌که امسال به 61 ميليون نفر يارانه از محل قانون هدفمندسازي پرداخت گرديده است، گفت: تاکنون 72 ميليون نفر براي دريافت يارانه ثبت نام کرده‌اند که بنا به اظهارات مسئولان دولتي بايد از ابتداي سال آينده به آنها يارانه پرداخت گردد.

به گزارش ایسنا، نماينده مردم اردکان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگويي با بيان اين‌که در لايحه بودجه سال 1390 عوايد حاصل از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها به ميزان 56 هزار ميليارد تومان منظور گرديده است، افزود: اگر 60درصد آن به خانوارها اختصاص يابد و مبناي محاسبه دولت پرداخت ماهيانه 405000 ريال براي هفتاد ميليون نفر در سال آينده باشد مبلغي در حدود 6/33 هزار ميليارد تومان خواهد شد.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اگر روند توليد و فروش پنج فرآورده اصلي نفتي و گاز طبيعي که تامين کننده منابع حاصل از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در سال 1390 است به روال سال‌جاري و با احتساب نرخ ارز 10500 ريال پيش بيني شده در بودجه سال 90 باشد مجموعا حدود 27 هزار ميليارد تومان عايدي دولت خواهد بود، در حالي که اگر بخواهيم به 72 ميليون نفر ثبت نامي ماهيانه 405000 ريال پرداخت نمائيم به مبلغي حدود 35 هزار ميليارد تومان براي پرداخت تنها سهم خانوار احتياج است که در حدود 8 هزار ميليارد تومان کمتر از آن چيزي است که در لايحه بودجه سال 1390 ديده شده است.

اين عضو کميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس در خصوص کسري اعتبار بوجود آمده، افزود: مگر آن‌که دولت بخواهد در ميزان پرداختي يارانه نقدي يا تعداد نفرات يارانه‌بگير تغييراتي را بوجود آورد و يا اين‌که قيمت حامل‌هاي انرژي مشمول قانون هدفمندسازي يارانه‌ها را افزايش دهد که اين موارد در کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات در حال بررسي است.

نماينده مردم اردکان تصريح کرد: در صورت لزوم کميسيون ويژه هدفمندسازي يارانه‌ها نيز به اين موارد رسيدگي خواهد نمود.

وي اظهار داشت: طبق بند الف ماده 1 قانون هدفمندسازي يارانه‌ها مي‌بايست همه ساله ماليات و عوارض عوايد حاصله ناشي از هدفمندسازي يارانه‌ها کسر و به حساب خزانه واريز گردد که در سال گذشته اين امر انجام نگرفته است و امسال نيز براي اين مبلغ که در حدود 1000 ميليارد تومان است پيش‌بيني واريز به خزانه نشده است، و در عوض مقرر شده کل عوايد حاصله از اين طريق به حساب سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها واريز گردد که اين موضوع محل اختلاف است و ابهامي در قانون وجود دارد که در مجلس بايد مورد بررسي قرار گرفته و رفع گردد.

تابش در خصوص يارانه کالاهاي اساسي و نان نيز افزود:2500 ميليارد تومان در لايحه بودجه سال آينده براي يارانه کالاهاي اساسي درنظر گرفته شده است که اين مبلغ جزو منابع حاصل از هدفمندسازي يارانه‌ها نيست. هم‌چنين يارانه نان طبق لايحه بودجه تقديمي توسط دولت 3500 ميليارد تومان منظور شده است که با در نظر گرفتن تعداد 70 ميليون نفر يارانه بگير مورد محاسبه توسط دولت به هر نفر ماهيانه در حدود 4 هزار تومان پرداخت خواهد شد.

وي يارانه اعمال شده براي برق در بودجه سال 1390 را 4000 ميليارد تومان ذکر کرد که با توجه به مابه‌التفاوت قيمت تمام شده هر کيلووات ساعت برق توليدي به ميزان 64 تومان و ميانگين قيمت فروش به مردم هرکيلووات ساعت 43 تومان، مستقيما اين مبلغ به وزارت نيرو و شرکت توانير پرداخت خواهد شد.

نماينده مردم اردکان در پايان تصريح کرد: به اعتقاد من با وجود کم لطفي، تخلف و تاخير بي‌سابقه دولت در تقديم لايحه بودجه به مجلس، مناسب است همکاران عزيز نماينده با وقت گذاري بيشتر حق قانوني خويش را در بررسي لايحه و ارائه پيشنهادات اصلاحي ؛ در فاصله زماني کمتر اعمال کنند و هيات رييسه نيز با برنامه ريزي مطلوب زمينه بررسي پيشنهادات نمايندگان و گزارش کميسيون‌هاي تخصصي را در کميسيون تلفيق و نهايتا صحن علني مجلس به نحوي تنظيم نمايند که کار رسيدگي لايحه بودجه تا پايان اسفندماه سالجاري به پايان برسد تا اخلالي در روند امور اجرايي کشور در سال آينده پيش نيايد.

وي درخصوص برخي اظهارات مطرح شده درخصوص تصويب بودجه 90 به صورت چند دوازدهم نيز گفت: تصويب بودجه چنددوازدهم علاوه بر اشکالات و مغايرت‌هاي قانوني که بوجود خواهد آورد کشور را دچار نوعي بلاتکليفي مي‌نمايد و زيبنده نيست کشور كه يکسال بدون برنامه جديد پنجم توسعه اداره شده و چندماه نيز بدون بودجه اداره گردد. اينها نشانه‌ها و علامت‌هاي خوبي به مردم و ساير کشورهايي که با ما در ارتباطند نمي‌دهد و اختلال در نظم و امور جاري کشور بوجود خواهد آورد که اصلا پسنديده نيست. 
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا